woensdag 8 augustus 2018

Braingasm of ASMR

Heb je het al eens gehad, zo een fijn tintelend gevoel in je hoofd of een extatische rilling over je rug bij het horen van bepaalde geluiden? En werd je hier extreem ontspannen van?

Dit wordt ASMR genoemd en staat voor Autonomous Sensory Meridian Response. Hier en daar vind je ook wel de naam braingasm terug, wat natuurlijk meer kinky klinkt en dus voer voor deze blog is.

Ik krijg de tingles (tintelingen) van verschillende geluiden zoals tikkende nagels, regendruppels, met borstels wrijven over een microfoon, knisperende steentjes,... . Lina krijgt vooral rillingen van het sabbelend geluid aan haar oren (of zou het gewoon het gesabbel op zich zijn?). Sommigen worden dan weer wild van sensueel gefluister. Zelfs visuele prikkels of aanrakingen kunnen aanleiding geven tot een braingasm.

Ook een hoofdmassage spin kan tot tintelingen leiden

Veel wetenschappelijke studies zijn hier nog niet over en de ene website beweert dat iedereen een ASMR kan ervaren (maar niet iedereen heeft zijn persoonlijke trigger al gevonden) en de andere website zegt dat niet iedereen hier effect van heeft omdat er een verschil is in de bedrading van de hersenen.
Hormonale en biologische processen zouden deze ASMR-prikkels activeren. In je lichaam komen hormonen vrij die te maken met interpersoonlijke binding (onderlinge relatie tussen personen). Stel dat je vroeger veel zat te fluisteren met je vriendin, zus of moeder en dit gaf je een geborgen gevoel, dan kan het gefluister van ASMR-filmpjes ditzelfde gevoel opwekken. Hierbij komen dan bepaalde hormonen vrij zoals endorfine, dopamine, oxytocine en serotonine vrij.

Op YouTube wordt er met een hele boel ASMR-filmpjes rond je oren geslagen. Voor iedereen verschillend, maar deze vind ik wel leuk:

https://www.youtube.com/watch?v=v55uXKh_j3g
https://www.youtube.com/watch?v=3oxyARXD_RM
https://www.youtube.com/watch?v=o1Fho7KcYM0

Nu nog ontdekken of een braingasm een gewoon orgasme kan versterken want bv. oxytocine versterkt een orgasme...






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

To swing or not to swing

' Swingen... niks voor mij' . Zo dacht ik er in het begin van onze relatie over. Ik wou hem enkel voor mij alleen hebben en ik moest...